top of page

Voorbeeld van een standaard dagindeling en extra tips

Bijgewerkt op: 3 nov. 2022

Het plannen van jullie trouwdag, waar moet je in godsnaam beginnen? Ik help jou met mijn persoonlijke tips die je stap voor stap zelf kunt toepassen voor de ideale invulling van jullie dag. Voor de ene persoon zal dit voorbeeld beter passen dan voor de andere persoon. Het is dus ook helemaal niet erg als je een totaal ander beeld in je hoofd hebt. Nogmaals, dit is een voorbeeld om je op weg te helpen als je niet weet waar te beginnen. Pas het gerust aan naar jouw eigen wensen.





1. Start bij de momenten waarvan het tijdstip al vast ligt


Tijdens mijn huwelijksbesprekingen start ik - als fotograaf - steeds met de planning te overlopen rond het middaguur. De burgerlijke trouw in het gemeentehuis moet je namelijk lang op voorhand reserveren. Dit tijdstip ligt vast en daarrond kun je de rest van de dag opbouwen. Stel dat de burgerlijke trouw om 13u zal plaatsvinden, dan kan je stap voor stap terugtellen naar de ochtend:

- vertrek naar het gemeentehuis (afhankelijk van de afstand)

- lichte lunch (klein uurtje)

- ontmoetingsmoment

- aankleden bruid (klein half uurtje: kleed, schoenen, juwelen)

- make-up en kapsel bruid


Ná bovenstaande opsomming kan je naar de avond toe beginnen werken: de kerkelijke trouw of ceremonie, de fotoshoot, receptie, het diner en avondfeest.


Tip: voorzie, net voor het ontmoetingsmoment met de bruidegom, een kort momentje met de vader van de bruid om zijn dochter voor het eerst te zien in de jurk.



2. Hoe lang voorzie ik voor de fotoshoot?


Dit is iets wat je samen met jouw fotograaf moet bespreken. Ik persoonlijk voorzie minimaal een uur. Dat is toch de tijd die je nodig hebt om in alle rust een reeks trouwfoto's te maken in een paar verschillende settings. De 'verschillende settings' vinden plaats op hetzelfde domein. Meestal trekken wij naar een natuurgebied waar we kort rondwandelen om de mooiste plekjes op te zoeken. Je gaat parkeren, wandelen naar het gebied, enkele foto's maken, wandelen naar een volgend plekje, opnieuw enkele foto's maken, ... en nog terug wandelen naar de auto. Een uur is dan snel voorbij. Wil je graag op twee verschillende locaties foto's maken, hou dan rekening met de reistijd.



Tijdens de fotoshoot valt er vaak een moment van kalmte. Het ijs is gebroken, jullie hebben elkaar gezien, de gasten zijn er even niet bij, ... Wellicht heb je 's morgens niet veel kunnen eten van de vlinders in de buik, dus misschien is dit ook wel een moment om kort een hapje te eten of iets te drinken.



3. De ceremonie / kerkelijke trouw


Ga op tijd naar de locatie waar de ceremonie zal plaatsvinden. Het is beter om daar nog een half uurtje in alle rust achter de schermen te wachten, dan je te moeten haasten voor de start van dit belangrijk moment.

De ceremonie duurt gemiddeld 45min - 1u. Dit is een mooie lengte om veel verhalen te kunnen vertellen, afwisselend met mooie muziek en het uitspreken van de geloften. Voor de gasten zal het dan ook niet te lang duren en zullen ze met volle interesse kunnen blijven luisteren. Kinderen kan je eventueel een handje helpen door aan het begin van de ceremonie een pakketje te laten uitdelen waarin bijvoorbeeld een klein kleurboekje zit, enkele potloden en een paar stickers.


Als je voor de kerk trouwt kan je de planning in overleg met de pastoor bespreken. Deze dienst is al meer op voorhand bepaald door de vaste teksten die worden voorgelezen.





4. De avond


Na de receptie volgen de gasten aan tafel voor het diner. Dit is een rust-moment waar je fijn aan tafel kunt zitten om te genieten van het eten. In samenspraak met de feestzaal wordt hier voldoende tijd voor ingecalculeerd zodat iedereen op zijn gemak is.

Later op de avond volgt er misschien nog een laatste groep gasten. Neem voldoende tijd om deze te ontvangen. Niet iedereen komt op het afgesproken tijdstip. Ik weet uit ervaring dat de planning op dit punt gemakkelijk kan uitlopen. De reeds aanwezige gasten zitten al enige tijd aan tafel, dus laat hen niet té lang wachten omdat er een paar koppels misschien te laat zijn. Zij kunnen alsnog gewoon binnen komen en jullie opzoeken om te feliciteren.

Vanaf nu kan de openingsdans en het avondfeest beginnen!




Binnen mijn coachingstraject heb ik ook 3 concrete dagindelingen uitgewerkt waar je op kan terugvallen. Een dagindeling met kerkelijke dienst, eentje met een ceremonie, en eentje zonder viering.


Heb je nood aan iemand met ervaring die jouw eigen planning onder de loep neemt? Dan mag je me gerust contacteren en bekijken we samen de haalbaarheid van jullie dagindeling.

53 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Adres

Houthalen
BE

GSM

0499420859

Email

Connect

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page